Mathiasen Smykker og Optik
”De ved, at vi siger vores ærlige mening”
Pia Mathiasen og Jan Mathiasen
Ejere af Mathiasen Smykker og Optik
Baggrund og resultater
I hjertet af Skærbæk ved Tønder ligger Mathiasen Smykker og Optik, som parret Jan og Pia Mathiasen har drevet sammen siden 1980´erne. Han er optiker; hun står for smykke- og urafdelingen. Nøglerne til butikkens succes: Kompromisløs kvalitet hos optikeren, så intet skal laves om; ærlig rådgivning af kunderne om, hvad der klæder dem; et sortiment, der stilmæssigt er med på de nyeste tendenser. Der er ingen gamle varer i butikken.
Butikken er medlem af indkøbsfællesskabet OptikTeam og leverer til forsikringsselskabernes erstatningsservice Scalepoint. Facebook og Instagram bruges meget flittigt, og kunderne elsker den personlige kontakt. Man har godt fat i både de ældre og yngre kundegrupper i nærområdet.
Kommercielle greb
Værditilbuddet til kunden
1. Optikeren laver altid arbejdet rigtigt 1. gang – kompromisløs kvalitet.
2. Oversælger aldrig – man lover konsekvent mindre, end man kan holde.
3. Spændende brillestel – butikken er altid på forkant designmæssigt.
4. Smykker i prislejet 100-10.000 kr. / sortimentet afstemt kundegrundlaget i byen.
5. Personalet kender byens kunder: ”Din kone vil blive glad for denne her”.
6. Kun friske varer i butikken. Varer, der ikke sælger, fjernes omgående.
7. Udsalg to gange om året; kun én gang på brillestel.
8. Events i butikken to gange årligt giver salg for 50.000 kr. hver gang.
Salg og markedsføring
9. Avisannoncer bruges også for at nå den ældre del af kundeskaren.
10. Facebook/Instagram bruges meget flittigt – kunderne elsker det personlige.
11. Webshop fungerer som udstillingsvindue, men mest af ”pligt”. Meget lidt salg her.
12. Resurs Bank gør det nemt for kunden at dele betalingen op i rater.
Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.
13. Ikke så mange af de helt billige varer – der er større avance på de andre.
14. Medarbejderne er med til at købe ind – det giver stort engagement.
15. Alle laver det, de brænder for – arbejdsglæden driver værket.
16. Leverandørerne får ordrer af en vis størrelse – det øger interessen.
17. Medlem af OptikTeam – giver indkøbsrabatter.
18. Leverer til Scalepoint – forsikringsselskabernes erstatningsservice.