Guldager Sko
”Vi taler hele tiden om, hvad der bliver moderne. Men det er ikke det, der sælger bedst”
Lone Guldager
Ejer af Guldager Sko
Baggrund og resultater
Efter 22 år som kørende sælger i skobranchen åbner Lone Guldager i 2018 egen skobutik i Nykøbing Sjælland. Butikken kommer flot fra start og realiserer i både 1. og 2. regnskabsår et overskud på over 500.000 kr. Samtidig er der opbygget et stort varelager.
Et bredt, smart sortiment og helt klassisk rådgivning og service er nøglerne til succesen. Samt den nye inspiration, der hvert år hentes på messer i Italien. Butikken har ingen hjemmeside og bruger i praksis ikke Facebook. Til gengæld har man godt fat i københavnerne, hvoraf mange har sommerhus i området. Casen viser, at med det rigtige værditilbud til kunderne kan man drive skobutik med økonomisk succes i et landdistrikt – endda uden at være digital.
Kommercielle greb
Værditilbuddet til kunden
1. Vi har det brede, smarte sortiment til det voksne, købedygtige publikum.
2. Sortimentet følger en ”omvendt 80/20-model”: 20% mode, 80% ”smart komfort”.
3. Inspiration hentes fast på messen i Milano – butikken modner kunderne til nye trends.
4. Klassisk rådgivning/service: Ned på gulvet, snøre skoen; storytelling.
5. To kundegrupper: Lokalbefolkningen og sommerhusgæsterne (mange fra København).
Salg og markedsføring
6. Vindue og gadeudstilling ændres efter vejret – vi reagerer lynhurtigt.
7. Butikken fornys ved at rykke rundt på tingene.
8. Ingen hjemmeside, Facebook bruges kun meget lidt; sjældne annoncer i ugeavisen.
Bag scenen: Ledelse, indkøb etc.
9. Ejeren laver kun det, hun brænder for: At være på gulvet med kunderne.
10. Personalet er tildels ansat på timebasis (konsulentbasis), da der er store sæsonudsving.
11. Lange arbejdsuger, højt tempo. ”Vi løber stærkt”.
12. Allerede efter 2 år har butikken opbygget et stort varelager, hvilket gør butikken mere spændende at komme i for kunderne. Den gode likviditet er dermed en styrke i sig selv.